Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Logorytmika: nauka poprzez zabawę!

O logorytmice w tym miesiącu zamieszczam parę słów dlatego, że często logopedzi wykorzystują ją w terapii, urozmaicając w ten sposób ćwiczenia dla dzieci. Maluszki  ją  lubią, chętnie wykonują zadania, nawet same o nie proszą na kolejnych zajęciach. 

Czym jest zatem  logorytmika? Logorytmika jest to jedna z metod stosowana w postępowaniu logopedycznym, oparta na rytmie muzycznym i tekstach słownych zestrajanych przez muzykę i łączonych z ruchami całego ciała.( J.Surowaniec  UP w Krakowie,źródło: Internet) Logorytmika proponuje  połączenie ćwiczeń ruchowych, słuchowych, oddechowych, słownych i muzycznych. Rozwija mowę, umiejętności poznawcze i  procesy myślowe. Atrakcyjność tej metody nie tylko rozwija zainteresowania dzieci, ale również podwyższa motywację, pewność siebie, zdolności skojarzeniowe, rozwija koncentrację uwagi i pamięć.

 Na zajęcia logorytmiczne powinny uczęszczać dzieci nawet najmłodsze w przedszkolu, które podczas zabaw i ćwiczeń pod okiem logopedy, mają szansę uniknąć złych nawyków, błędów i wad wymowy. Pięcio- i sześciolatkom dają możliwość dostrzeżenia i skorygowania ewentualnych błędów w mówieniu lub wad wymowy.

Przykładowe zabawy logorytmiczne, które wykonuję z dziećmi, ale śmiało rodzice mogą je wprowadzić w domu: 

1. Śpiewanie z dzieckiem piosenki: "Deszczyk stuka"-jest to zabawa rytmiczna, łatwą ją znaleźć w internecie. Dzieci uczą się wymowy trudnych głosek, rytmu, właściwej intonacji. 

2.Zabawa "Jedziemy pociągiem" – dziecko wędruje z mamą lub tatą po pokoju, spotyka różne zwierzęta, ludzi, podziwia przyrodę
i naśladuje dźwięki np. ptaszek – ćwir, ćwir, szumią drzewa – szszsz…(podnosimy rączki i języki w górę), widzimy dzięcioła – stuk, stuk…,widzimy rybkę – plusk, plusk, pociąg hamuje - piii, piii...przejeżdżają konie: kląskanie językiem.

3. Ucząc się z dzieckiem głoski "cz" można włączyć piosenkę dla dzieci "Czekolada". Niech dziecko śpiewa choćby sam wyraz "czekolada" (lub "czeko, czeko, czekolada") i poprzez zabawę utrwala ćwiczoną głoskę.

4. Uwielbiana przez maluszków piosenka "baby shark" ma tak ciekawy "zlepek" głosek, że śpiewając ją dzieci ćwiczą język, nawet przygotowując go do wymowy głoski r! Puszczajmy więc dzieciom piosnkę, niech głośno śpiewają, a nawet potańczą do rytmu lub poruszają rączkami (rekinki pływają).

Udanej wspólnej zabawy!