"ZABAWA W SPOKOJNY UMYSŁ" - podsumowanie projektu
OGÓLNOPOLSKA INNOWACJA PEDAGOGICZNA "ZABAWA W SPOKOJNY UMYSŁ"
Celem innowacji było wprowadzenie dzieci w świat mindfulness i technik relaksacyjnych, z naciskiem na skupianie się na oddechu, zmysłach i emocjach. Co dwutygodniowe zajęcia miały na celu pomóc najmłodszym uczestnikom w rozwijaniu umiejętności koncentracji, świadomego doświadczania otoczenia i radzenia sobie z emocjami. W trakcie zajęć dzieci miały okazję uczyć się o znaczeniu oddechu i jak możemy wykorzystać go do uspokojenia się i skoncentrowania. Wykorzystywaliśmy różnorodne materiały wizualne i zabawki, aby wizualnie przedstawić proces oddychania. Dzieci również miały możliwość eksperymentowania z oddechem, prowadząc krótkie ćwiczenia oddechowe. Kolejnym elementem zajęć było wprowadzenie do zmysłów. Dzieci miały okazję skupić się na każdym zmyśle oddzielnie, koncentrując się na tym, co widzą, słyszą, czują, smakują i wyczuwają zapachem. Zabawy związane z zmysłami miały na celu wzmocnienie świadomości zmysłowej i uwrażliwienie dzieci na otaczający je świat. W trakcie zajęć dzieci miały również możliwość rozmowy na temat emocji. Przedszkolaki mogły zidentyfikować różne emocje, jakie mogą odczuwać, i omówić, jak radzić sobie z nimi w zdrowy sposób. Przeprowadzane krótkie ćwiczenia, pomagały dzieciom nazwać i wyrazić swoje emocje. Dzieci uczyły się różnych ćwiczeń oddechowych, zabaw zmysłowych i ćwiczeń dotyczących emocji. Starszaki miały okazję wspólnie eksperymentować i dzielić się swoimi doświadczeniami. Na zakończenie projektu przeprowadziliśmy krótkie podsumowanie i podzieliliśmy się refleksją. Dzieci miały możliwość podzielenia się tym, czego nauczyły się podczas ćwiczeń i jakie techniki im najbardziej pomagały. Wiele z nich wyraziło radość z możliwości skupiania się na oddechu, zmysłach i emocjach, a także zauważyło, że pomogło im to poczuć się spokojniej i bardziej świadomie. Projekt "Zabawa w spokojny umysł" cieszył się zainteresowaniem dzieci. Starszaki wyrażały radość i zainteresowanie podczas zajęć, a także poprawili swoją koncentrację i umiejętność radzenia sobie z emocjami. Zajęcia pomagały rozwijać umiejętność spokoju umysłu i świadomego doświadczania otaczającego świata.