Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

O ćwiczeniach z dzieckiem w domu

Na początku roku szkolnego, po przesiewowym zdiagnozowaniu dzieci i po uzyskaniu zgody rodziców na terapię logopedyczną proszę rodziców,żeby dziecko przyniosło zeszyt. W zeszycie umieszczam zadania dla dziecka do wykonywania w domu. To warunkuje szybką i skuteczną terapię. Ćwiczenia są różne. Najczęściej, szczególnie na początku, dziecko ćwiczy aparat mowy,żeby go przygotować do wywołania głoski. Na przykład, jeżeli dziecko nie będzie odpowiednio unosiło języka to nie wypowie głoszek szumiących. Później zazwyczaj są ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę. Przy seplenieniu jest ważna praca w domu, gdyż ucząc dziecko tak naprawdę na nowo głoski ( inaczej się wówczas układa język) utwalanie jest konieczne. W przeciwnym razie dziecko może wrócić do "starego schematu" i jest wówczas powrót do początku terapii. Szczególnie jest to widoczne po dłuższych przerwach w terapii logopedycznej.

Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu?

Po pierwsze przede wszystkim systematycznie. Tak naprawdę zadania nie są czasochłonne i wystarczy poświęcić dziecku parę minut dziennie.

Nie "zamęczać" dziecka ćwiczeniami. Nie można robić tak, że zapomnieliście Państwo ćwiczyć z dzieckiem przez 3 dni, więc później nadrabiacie. Dziecko się zniechęci. Poza tym to są ćwiczenia np. mięśni języka. A jak to przy stymulacji mięśni, trzeba postępować rozważnie.

Cel: trzeba dziecku powtarzać, że ćwiczymy po to, żeby ładnie mówiło, a nie dla samych ćwiczeń.

Poza tym Państwa podejście do ćwiczeń jest kluczowe. Jeżeli zrobicie to zachęcając dziecko, z uśmiechem, traktując ćwiczenia jako zabawę i okazję do wspólnego spędzania czasu to najważniejsze.

Nie oczekujmy natychmiastowych efektów. Terapia może trwać kilka miesięcy, musicie się Państwo nastawić na długotrwałe działanie. Efekty zależą również od wady wymowy. Dużo łatwiej jest wywołać np. głoskę "ż" niż głoskę "r". Terapia seplenienia jest zazwyczaj również terapią czasochłonną.

Dla mnie również bardzo ważne jest to, żeby Państwo dokładnie czytali polecenie do ćwiczenia. Ono bywa kluczowe. Jeżeli w poleceniu jest powtarzanie wierszyka i jest wpisane, żeby głoski syczące były realizowane prawidłowo, to znaczy, że język pozostaje w buzi, to znaczy, że podczas zajęć z dzieckiem wypracowało się właściwy schemat wymowy, a w domu dziecko powinno to utrwalić. Jeżeli Państwo tylko poprosicie o powtarzanie przez dziecko wierszyka, nie zwracając uwagi na wymowę, a dziecko będzie wysuwało język, to szkoda Państwa i dziecka pracy. Nie będzie efektów, wręcz przeciwnie.

Nie komentujcie przy dziecku treści ćwiczeń negatywnie. Dla Państwa ćwiczenie naśladowania szumu lasu może wydać się infantylne. Macie Państwo wskazówki, że język ma być umieszczony w górze, buzia "w dzióbek". Przy szumieniu u dziecka jest wywoływana głoska "sz". Pamiętam jak dałam dziecku wierszyk z magicznymi zaklęciami typu: ucze, ecze itp. Mama skomentowała przy dziecku, że ona tego nie rozumie, to jest jakieś dziwne. Ta mama nie miała tego rozumieć. Dziecko powtarzając zaklęcia (nauka przez zabawę) utrwalało głoskę "cz".

Pamiętajcie Państwo, że stopniuję trudności ćwiczeń na podstawie obserwacji dziecka.

Jeżeli w zeszycie nie ma podpisu rodzica ,że zadanie było ćwiczone, czekam, aż rodzic podpisze, gdyż wówczas wiem, że zadanie było wykonywane, co rokuje dobrze na przyszłość, zadania będą wykonywane zapewne nadal systematycznie. Nie podpisujcie Państwo również wówczas, gdy nie ćwiczyliście z dzieckiem. Po pierwsze dziecko często się "wygada", że rodzice z nim nie ćwiczyli, po drugie: czego to uczy dziecko? Lepiej nie podpisać i poćwiczyć w następnym tygodniu.

Jest grupa dzieci z którymi rodzice ćwiczą systematycznie. Dzieci te często znają takie wierszyki nawet na pamięć. Terapia wówczas idzie szybciej, efkty są bardziej widoczne, dzieci szczęśliwsze, zadowolone z siebie. Państwa pociechy naprawdę bardzo się cieszą jak im mówię na przykład: brawo, mówisz już r.

To najważniejsze aspekty pracy z dzieckiem w domu o których chciałam wspomnieć. Chwalcie dzieci za pracę, poprawne wykonywanie ćwiczeń.

Poniżej link do ćwiczeń aparatu mowy z dzieckiem.

https://wordwall.net/pl/resource/2226239/zaj%c4%99cia-logopedyczne/%c4%87wiczenia-narz%c4%85d%c3%b3w-mowy

Życzę powodzenia!