Przygotowanie dziecka 6-letniego do nauki szkolnej
Dla Rodziców dzieci 6 letnich
Przykłady ćwiczeń usprawniających różne obszary w ramach przygotowania dziecka do
nauki szkolnej.
1. Ćwiczenia usprawniające rozwój motoryczny dziecka (motoryka duża).
– bieganie, wchodzenie i schodzenie po schodach, po drabinie, pokonywanie przeszkód, wykorzystywanie placów zabaw i miejsc specjalnie do tego przygotowanych w celu
rozwijania sprawności ruchowej;
– stanie na jednej nodze, wykonywanie podskoków obunóż i na jednej nodze;
– rzucanie i łapanie piłki w grze, z różnych odległości;
2. Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe dziecka:
– odnajdywanie na obrazkach drobnych szczegółów (pokaż gdzie jest....)
– odnajdywanie podobieństw i różnic w prezentowanych dziecku obrazkach o tej samej tematyce;
– dobieranie par jednakowych obrazków – można wykorzystać grę „memory”;
– układanie elementów wg wzoru – klocki, puzzle, pocztówki;
– rysowanie kompozycji z figur geometrycznych za pomocą szablonów; powtarzanie elementów wg. schematu;
– klasyfikowanie przedmiotów według rodzaju, kształtu, ilości, koloru;
– rysowanie po śladzie (łączenie kresek w linie tworzące element);
3. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe dziecka:
– dzielenie zdań na wyrazy– dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem np. „ka-wa” - wydzielanie głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu;
– nauka krótkich wierszyków i piosenek;
– ćwiczenie różnicowania dźwięków z otoczenia (co teraz słychać?)
– odtwarzanie struktur dźwiękowych w układach przestrzennych np. z klocków;
4. Ćwiczenia usprawniające precyzję ruchów rąk i koordynację wzrokowo – ruchową dziecka:
– lepienie z plasteliny, również gliny prostych kształtów (np. kulek, wałków, rogalików, ludzi, koszyków, liter, zwierząt i innych elementów);
– wycinanie nożyczkami pasków z papieru i innych wzorów;
– malowanie palcem i pęczkiem waty umaczanym w farbie; - rysowanie szlaczków i wzorów z elementów litero podobnych;
– nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory, szycie igłą z wykorzystywaniem zabawek dla dzieci;
– wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny; - cięcie nożyczkami po narysowanych liniach (prostych, falistych); – wyrabianie ciasta podczas prac domowych;
– stemplowanie wzorów na kartkach papieru w różnych układach;
– wydzieranie kawałków kolorowego papieru i naklejanie na narysowany schemat zamiast malowania kredkami; – „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu;
– układanie z elementów geometrycznych postaci ludzi, zwierząt itp.
– wykonywanie budowli z drobnych klocków lego;
5. Ćwiczenia na koncentrację uwagi:
– wykorzystywanie zabaw wymagających skupienia uwagi np.: budowle wg wzoru, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek; – rozpoznawanie kształtów przez dotyk z wyłączaniem wzroku, rysowanie tego przedmiotu z pamięci;
6. Działania usprawniające procesy poznawcze oraz wzbogacające wiadomości o otaczającym świecie:
– dostarczenie informacji na temat rodziny, miejsca zamieszkania, wykonywanej pracy;
– zaznajamianie z najbliższym otoczeniem, miastem, ulicą, na której mieszka dziecko, obiektami kulturowymi;
– prowadzenie rozmów na różne tematy, zadawanie pytań odtwórczych, problemowych, oczekiwanie rozwiniętych wypowiedzi;
7. Działania wpływające na rozwój emocjonalny dziecka i kontakty społeczne:
– życzliwy, przyjazny stosunek do dziecka;
– cierpliwe wysłuchiwanie dziecka; – chwalenie dziecka za wykonywane prace, polecenia, współdziałanie;
– sprawianie dziecku przyjemności;
– rozpoznawanie potrzeb dziecka i ich zaspokajanie;
– wyjaśnienie norm i zasad obowiązujących w życiu społecznym;
– dostarczanie informacji jak się należy zachować w sytuacji konfliktu z drugim dzieckiem;
– umożliwienie kontaktu z innym dzieckiem poza przedszkolem, stwarzanie warunków do wspólnych zabaw;