Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

PRZYKAZANIAMI LOGOPEDYCZNYMI  DLA RODZICÓW

Dzień dobry Drodzy Rodzice. 

Dziś przedstawię Państwu podstawowe warunki, które powinny być spełnione, żeby mowa u dzieci rozwijała się we właściwy sposób. Zachęcam do lektury. 

Informacje, które zamieszczam są spójne z dostępnymi w internecie 12 PRZYKAZANIAMI LOGOPEDYCZNYMI  dla rodziców, ale trochę zmienione, rozszerzone o moje komentarze wynikające  z doświadczenia w terapii logopedycznej.

1. Zanim dziecko przyjdzie na świat należy zrobić wszystko, żeby dobrze rozwijało się w łonie matki, kiedy narządy mowy kształtują się i zaczynają funkcjonować.Przyszłe mamy powinny dbać o siebie, prowadzić zdrowy tryb życia.

2. Od urodzenia starajmy się do dziecka mówić dokładnie i wyraźnie. Nie zdrobniamy wyrazów. Śpiewajmy piosenki, mówmy do dziecka o tym co robimy, gdzie idziemy, co widzimy.

3. Jeżeli widzimy,że dziecko nie reaguje na nasze imię, nie odwraca główki w stronę nagle pojawiającego się dźwięku, sprawdźmy czy dziecko ma dobry słuch.

4. Pozwólmy dziecku na różne reakcje słowne: mruczenia, piski, głużenie i gaworzenie. Dziecko to nie mały dorosły, który od razu zacznie mówić poprawnymi wyrazami. Hamując mowę spontaniczną dziecka poprzez nadmierne oczekiwania możemy w tej sferze zablokować dziecko tak, że w ogóle nie będzie chciało mówić, a to może mieć poważne konsekwencje.

5. Jeśli macie Państwo przypuszczenia, że dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia itp.), udajcie się z nim do lekarza rodzinnego lub  specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.

6. Dziecko leworęczne należy otoczyć specjalną opieką. W okresie kształtowania się mowy nie wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.

7. Nie porównujmy mowy dziecka  do innych dzieci, szczególnie przy dziecku (w sposób niekorzystny dla niego). Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. Chwalmy go za jego postępy, nawet niewielkie.

8. Powinno się obserwować czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą. Wszelkie wątpliwości rozwiejmy u logopedy.

9. Obserwujmy jak dziecko mówi, czy nie wyciąga języka przed ząbki, nie kieruje w bok ust itp. Wszelkie wątpliwości zgłaszajmy specjaliście.

10. Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie poprawiać go  i zmuszać do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić. Należy również wziąć pod uwagę, że dziecko może nie być w stanie powtórzyć poprawnie danej wypowiedzi, bo może po prostu jeszcze nie wypowiadać niektórych głosek.

11. Odpowiadajmy małemu dziecku na "sto tysięcy pytań", ten okres kiedyś minie, a my dajemy wówczas dziecku zielone światło dla pozyskiwania przez nie wiedzy i umiejętności komunikacyjnych.

12. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości w zakresie komunikowania się dziecka zawsze szukajmy porady u specjalistów.