Wizyta u logopedy
W niniejszym artykule zamieszczona została garstka informacji o pracy logopedy
i o tym kiedy poszukiwać pomocy dla dziecka, właśnie w gabinecie logopedycznym.
Kim jest logopeda?
Logopeda to specjalista, który zajmuje się diagnozowaniem i terapią zaburzeń mowy. Głównym celem pracy logopedy jest poprawa jakości komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Logopeda pomaga w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń mowy, takich jak wady wymowy, zaburzenia artykulacji, afazja, jąkanie, czy zaburzenia rytmu mowy. Logopeda pracuje z dziećmi i dorosłymi, a także z osobami z niepełnosprawnością intelektualną lub autyzmem. W przypadku dzieci logopeda pomaga w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń mowy, które mogą wpłynąć na rozwój dziecka. Logopeda może również pomóc w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń związanych z połykaniem . Logopeda jest dokładniej mówiąc specjalistą w zakresie nauk o kształtowaniu mowy w okresie rozwoju dziecka, ale nie tylko, również na późniejszych etapach życia człowieka. Jego zadaniem jest przede wszystkim niwelowanie problemów z prawidłową komunikacją językową. Często pod jego opiekę trafiają także dzieci z zaburzeniami rozwoju - zespołem Aspergera, spektrum autyzmu, a także osoby dwujęzyczne, które mają problem z adaptacją w danym środowisku. W ostatnim czasie pomocą obejmuje się dzieci ukraińskie. Zawód logopedy wymaga od niego również wiedzy psychologicznej oraz pedagogicznej.
Logopeda pomaga walczyć z takimi problemami, jak:
-
wady wymowy, których jest cały „wachlarz”,
-
problemy z pisaniem i czytaniem w czasie dziecka kiedy powinno nabywać te umiejętności, a także w okresie edukacyjnym dziecka,
-
zaburzenia głosu,
-
problemy emisyjne,
-
problemy fonetyczne, gramatyczne oraz leksykalne,
-
dysleksja.
Kiedy warto zgłosić się do logopedy?
Wizyty u logopedy powinny być jak najwcześniej, jeżeli rodzic zauważy problemy w komunikacji dziecka z otoczeniem. Jeżeli dziecko źle połyka, oddycha przeważnie ustami, w późniejszym wieku nie reaguje na swoje imię, nie rozumie prostych poleceń, dziecko nie wydaje z siebie żadnych dźwięków, nawet tych naśladowczych.
Dla rodziców istotną informacją jest to, że nie należy czekać, aż dziecko samo wyrośnie z określonej wady wymowy. Nie zawsze bowiem tak się dzieje. Szczególnie w przypadku seplenienia (wysuwania języka przed zęby w trakcie realizacji jakiejkolwiek głoski) wada z czasem jest coraz trudniejsza do wyleczenia. Dlatego konsultacja z logopedą jest ważna w przypadku wszelkich nieprawidłowości w porozumiewaniu się.
Sygnały, które mogą zaniepokoić i skłonić do wizyty u logopedy, to:
-
nieprawidłowości w budowie aparatu artykulacyjnego, a więc wady zgryzu, zbyt krótkie wędzidełko językowe czy podejrzenie upośledzenia słuchu,
-
wymowa różni się u dziecka i jego równieśników,
-
wyraźne opóźnienie rozwoju.
Jak rozpoznać że dziecko ma zaburzenia mowy?
Każde dziecko rozwija się różnym, własnym tempie. Poza informacjami podanymi powyżej trzeba zwrócić uwagę iż dziecko, które skończyło trzy latka, nie powinno mieć problemów z większością samogłosek, a także z nosówkami. Głoski szczelinowe stopniowo zaczynają się pojawiać w czwartym roku życia, a w pełni rozwijają rok później.
Sześciolatek nie ma już z reguły problemu z żadną z głosek i płynnie posługuje się mową. Czasem jedynie zastępuje niektóre głoski szczelinowe i wybuchowe - sz, ż, cz, dż - mniej wymagającymi głoskami syczącymi. Dzieci w tym wieku mogą mieć jeszcze tendencję do upraszczania głoski "r".
Co robi logopeda w przedszkolu?
Ogólnie ujmując logopeda w przedszkolu poprzez badania na początku roku szkolnego „wyławia” dzieci, które potrzebują terapii logopedycznej. Jeżeli jednak Państwo zauważycie jakieś nieprawidłowości związane z tematem komunikacji lub mowy dziecka, zawsze można umówić się z logopedą w celu przedstawienia sytuacji.
Główne zadania logopedy w przedszkolu są następujące:
-
Przeprowadzanie tak zwanych badań przesiewowych, czyli wstępnych ustaleń poziomu mowy dzieci.
-
Diagnozowanie logopedyczne.
-
Przeprowadzenie terapii logopedycznej.
-
Podejmowanie działań profilaktycznych.
-
Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Zapraszam do kontaktu zaniepokojonych rodziców ale również rodziców dzieci, które uczestniczą w terapii logopedycznej!
Logopeda Aleksandra Wojtanowicz