Wspieranie grafomotoryczności u dziecka
Okres przedszkolny to dla naszych pociech wyjątkowy czas. Dzieci poprzez potrzebę ruchu i działania poznają otaczający świat, kształtują swoje pierwsze doświadczenia w kontaktach z rówieśnikami jak i również intensywnie się rozwijają. Nie bez powodu okres ten określa się mianem ,,wieku zabawy’’, gdyż to właśnie od zabawy rozpoczyna się tutaj dalsza forma działalności edukacyjnej naszych dzieci. Okres przedszkolny stanowi istotnie ważny element nauczania albowiem poprzedza on okres nauki szkolnej, w którym to dziecko uczy się już pisać, czytać i liczyć. Pomyślny start w murach szkolnych uwarunkowany jest od wielu rodzaju czynników. Warto jednak już w tym momencie zadbać o właściwy rozwój grafomotoryki swojego dziecka. Jak pokazują liczne badania dzieci, które regularnie ćwiczą swoją grafomotorykę, mają mniej problemów z nauką pisania, rysowania i innymi czynnościami, które wymagają precyzyjnych ruchów palców oraz dłoni. Co więcej sprawność grafomotoryczna wpływa również na sposób wyrażania i komunikowania się z innymi, co powiązane jest bezpośrednio z funkcjonowaniem układu nerwowo-mięśniowego.
Przykładowe ćwiczenia, które można wykonać z dzieckiem w domu:
*obrysowywanie przedmiotów na kartce papieru
Poszukaj wraz z dzieckiem, w zaciszu domowym przedmiotów, które można łatwo obrysować na kartce papieru. Następnie obrysujcie wybrany przedmiot. Oczywiście możecie go obrysować wspólnie z dzieckiem lub dać mu możliwość samodzielnego działania. Na koniec pokolorujcie przy pomocy kredek powstały schemat.
Dobrą alternatywą do tego ćwiczenia jest też obrysowywanie dłoni członków rodziny na kartce papieru i kolorowanie ich przy użyciu różnych kolorów.
*dorysowywanie brakujących elementów
Świetnym sposobem na ćwiczenie sprawności grafomotorycznej jak i rozwijaniem percepcji wzrokowej jest dorysowanie brakujących elementów. Ćwiczenie te można bez problemu przeprowadzić w zaciszu domu. Przed wykonaniem ćwiczenia można zachęcić dziecko do wspólnej zabawy typu ,,Co zniknęło?’’, ,,Co zostało zabrane?’’ – to z pewnością ukierunkuje uwagę dziecka na realizacje celów zawartych w późniejszym ćwiczeniu grafomotorycznym. Następnie po krótkiej zabawie, rodzic rysuje w obecności dziecka rysunek, który nie posiada wszystkich elementów np. może to być twarz bez ust/nosa lub domek bez okien/drzwi. Pomysłów może być tutaj nieskończenie wiele. Zadaniem dziecka jest dorysowanie brakujących elementów w rysunku rodzica.
* zabawa z nawlekaniem koralików, guzików, makaronów i innych drobnych elementów
Zabawa z nawlekaniem koralików bądź guzików to znana i popularna zabawa, która stanowiła nieodłączny element dzieciństwa niejednego z nas. Jednak na przestrzeni dzisiejszych czasów jest ona bardzo często pomijana i zastępowana nowoczesną zabawką sklepową. Do przeprowadzenia owego ćwiczenia potrzebny jest sznureczek i coś co bez problemu można nawlekać. Mogą to być: guziki, korale, makarony lub inne kreatywne pomoce.
Dobrą alternatywą do tego ćwiczenia jest również przypinanie przez dzieci do sznurka klamerek i ściąganie ich raz jedną, raz drugą ręką. W ten sposób dzieci doskonalą chwyt pęsetowy.
*zabawy z wykorzystaniem różnego rodzaju mas plastycznych lepienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny czy gliny
Ćwiczenia z wykorzystaniem mas można przeprowadzić w różnego rodzaju wariantach. Samo wyrabianie masy na ulubione ciasto lub przeciskanie je przez foremki w rozmaitych kształtach jest doskonałym sposobem na angażowanie i pobudzanie do pracy mięśni palców oraz dłoni. Oprócz tego można stworzyć własną domową masę, z której można lepić rozmaite twory dziecięcej wyobraźni. Samo stworzenie własnej masy jest dla dzieci ciekawym doświadczeniem.
Poniżej zamieszczam przepisy na jedną z mas plastycznych:
-Smerfolina
Składniki:
2 szklanki mąki ziemniaczanej
0,5 szklanki oleju
barwnik spożywczy niebieski
cukier waniliowy
Sposób wykonania:
Mąkę wsypać do miski, dodawać stopniowo olej i barwnik spożywczy. Dla zapachu można dodać cukier waniliowy. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać do momentu uzyskania delikatnej i miłej w dotyku masy
*ćwiczenia szlaczkopodobne
Najbardziej znany i popularny zestaw ćwiczeń grafomotorycznych, który jest przez każdego praktykowany nie musi być nudny i żmudny. Dzieci nie reagują w radosny sposób gdy słyszą słowo ,,szlaczki’’. Kojarzą je z monotonną pracą, od której bardzo często bolą ręce. Dlatego też spróbuj przedstawić dziecku owe ćwiczenie szlaczkopodobne, jako coś miłego i przyjemnego. Dobierz szlaczki do zainteresowań dziecka. Jeśli dziecko lubi dinozaury poszukaj szlaczków nawiązujących do zwierząt np. ślady dinozaurów. Dziecko w zwiększą motywacją będzie wykonywało coś co lubi i go interesuje.
Świetną alternatywą jest wodzenie palcem po wzorach szlaczków, a następnie wyklejanie ich przy pomocy kuleczek z bibuły lub przy pomocy sznureczka.
Zachęcam do wspólnej zabawy i ćwiczeń z dzieckiem. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na zacieśnianie wspólnych więzi rodzinnych jak i przyniesie Wam wiele radości oraz frajdy. Pamiętajcie jednak o tym, aby dostosować owe ćwiczenia do możliwości i zainteresowań swoich dzieci. Bawcie się i dbajcie o to, aby ich nie zniechęcić, a zachęcić do podejmowania dodatkowej aktywności w domu
Terapeuta pedagogiczny
mgr Paulina Klaczek